Tips inför tävlingen

Skidåkning i alla dess former är lika kul som välgörande och är något man kan syssla med både som vanlig motion och som tävlingsaktivitet. Gillar man att tävla så finns det många lopp som arrangeras varje år i Sverige och utomlands, men planerar man att syssla med tävling så gäller det att man är extra uppmärksam på hur man förbereder sig – åtminstone om man vill ha en chans till att vinna.

Förberedelser året runt

Trots att det bara finns snö om vintern i Sverige så är det viktigt att man som tävlingsskidåkare håller formen i topp året runt. Det räcker inte med att man ligger i hårdträning någon månad inför loppet, utan man måste se till att muskler och kondition underhålls hela tiden.

Det första man bör tänka på som skidåkare är att man är mycket fysiskt aktiv, även om det inte alltid handlar om skidor. Tekniken då man till exempel simmar är naturligtvis en helt annan än den man har när man åker skidor, men samtidigt ger simningen en oerhört bra genomkörare för kroppens alla muskler, är skonsam mot knän och andra leder och är ett utmärkt sätt att få igång ett rejält flås. En skidåkare bör därför syssla med många olika sorters motion för att uppnå det optimala allround-resultatet.

Styrketräning är också viktigt och här bör man koncentrera sig på de muskelgrupper man använder primärt, som ben-, mag- och axelmuskler samtidigt som man även tränar de muskelgrupper som är mer sekundära för en bra balans. Ett starkt mag- och ryggparti ger en bra bas och hjälper skidåkaren att vara stabil.

Avslutningsvis är konditionen avgörande och för att hålla i gång den bör man träna flås ett par, tre gånger i veckan. Lägg gärna in några intervallpass då det är just den typen av träning som ökar uthålligheten och pressar kroppen till max.